Hvis jeg var Beathe

mandag, mars 21, 2005

nettdagbok.no

I dag er jeg både glad og sint på en gang. Ja, det er faktisk mulig. Jeg er glad fordi jeg har vært i byen med min mor. Vi har shoppet og tatt til oss all sol vi har kunnet, og det har i det hele tatt vært kjempekoselig. Jeg er glad i Oslo. Og Oslo er glad i meg.

Den jeg derimot ikke er så veldig glad i er nettdagbok.nos diktator Lexidh. Følgende er å lese på nettdagbok.no sine sider:


Kan jeg bli med?
Ja, hvis du oppfyller følgende krav:
  • Du har allerede en nettdagbok du skriver i! Om du ikke har dette, se her.
  • Du har plassert en link tilbake til http://www.nettdagbok.no/ på selve
    dagboksiden, eller på en underside som ligger maksimum ett klikk unna
    dagboksiden. Link til denne undersiden skal i såfall være godt synlig på
    dagboksiden.
  • Du skriver på norsk.
Lexidh skriver i en kommentar under mitt forrige innlegg at hun ikke vil la meg registrere meg på nettdagbok.no med denne liksomblogen. Lexidh er altså den som bestemmer hvordan en blog ser ut. Hun er også den eneste som bestemmer på nettdagbok.no - greit nok. Dog sier hun: jeg følger de interne reglene som allerede var der da jeg tok over nettdagbok. Hvis det foreligger slike regler, kan det kanskje være en fordel å legge dem ut for offentligheten, slik at man slipper flere forsøk på å registrere det Lexidh kaller for temabloger - eventuelt liksombloger/bogusbloger.

Vi kommer her tilbake til debatten rundt hva en blog egentlig er (les litt hos Tonje her). For min del er en blog ikke noe annet enn et interaktivt medium hvor man med enkelhet kan spre sine ord, noe vi alle har forskjellige motiver for å gjøre. Lexidh satte spørsmålstegn ved min motivasjon for å skrive i denne bloggen med følgende kommentar: (...) jeg synes det er helt latterlig å bruke tid på slikt (...) og du kan ikke regne med å heve så mange øyenbryn med det du skriver likevel (...) Med andre ord mangler Lexidh noe vi godt kan kalle for litterær empati. Fordi hun ikke kan sette seg inn i min situasjon, vil hun heller ikke akseptere den, og finner det for godt å sensurere den for omverdenen, ved å ikke la den få plass på nettdagbok.no, hvilket hun har rett til å gjøre fordi hun har ansvaret for siden, men hvilken rett? En juridisk rett, greit nok, men moralsk rett - i den forstand at hun velger bort sider hun mener andre kan finne frem til på egen hånd. For det må sies at nettdagbok.no har en særstilling i den norske blogverdenen i dag, selv om Lexidh selv hevder det finnes langt flere lignende sider - som attpåtil aksepterer såkalte temabloger - hvorpå jeg spør henne hvor disse sidene er og hun svarer: husker ikke url, du får google. En kommentar som i seg selv sier sitt.

Det er flere faktorer som spiller inn i min motivasjon for å skrive denne blogen. Det første er selvfølgelig at jeg vil skrive - jeg elsker å skrive. En annen faktor er at jeg ønsker å utforske mitt indre, ved å skrive som om jeg er en annen, eller rettere sagt være en annen i mine ord. Dette søker jeg å få til ved å blande fiksjon med fakta. Alle hendelser du leser om i blogen vil være reelle, men sett fra et semifiktivt synspunkt. Det er dette som plager vår kjære Lexidh. Kanskje er hun en litt for enkel person som ikke evner å se verdien i slike forsøk, eller kanskje er det jeg som har for mye tid til rådighet. Det spiller til syvende og sist ingen rolle. Det som virkelig er av betydning, er om det finnes et publikum; et spørsmål det blir vanskelig å svare på når Lexidh på sett og vis setter en sperre for det potensielle publikumet, fordi de ikke vil finne denne siden listet på nettdagbok.no - det synes jeg er synd.

Jeg vil nå forsøke å google meg frem til andre sider som ligner nettdagbok.no og se om de vil ta imot denne blogen for hva den er. Hvis det er et lesende publikum der ute, kommentér innleggene, lag liv, for frøet er plantet.

Åh, hvis jeg var Beathe!

nettdagbok er ikke for bogusdagbøker
- Lexidh

34 Kommentarer:

  • At 20:20, Anonymous Anonym said…

    Kattene til Lexidh, derimot, de får selvfølgelig innpass i Nettdagbok.no.

     
  • At 21:39, Anonymous Anonym said…

    Haha, dette er jo latterlig. Hvorfor i all verden skulle din blogg ikke kvalifisere? Helt utrolig, dog ikke overraskende -- med tanke på frøken Lexidhs tidligere prestasjoner.

     
  • At 23:35, Anonymous Anonym said…

    Du er ekstremt flink til å legge igjen masse reklame for Lexidh og nettdagbok.no da! All reklame er god reklame! Husk på det...

     
  • At 00:01, Anonymous Anonym said…

    Hm, nå vet jeg ikke om jeg fullt ut forstår hva denne debatten handler om, men som totalt utenforstående er bloggerverdenen et fascinerende sted. Det er fascinerende hvordan enkelte, samtidig som de har en dyp og inderlig trang til å legge ut livet sitt på nettet, gjerne vil være anonyme (jeg snakker her om en "gammel klassiker" som plutselig, etter å ha lagt ut stort og smått i 10 år, ville bli anonym - men fortsatt være på internett!), eller hvordan de gjerne vil kontrollere både hvordan andre leser det de skriver og responderer på det. Samtidig bruker enkelte dagboken til f.eks. å markedsføre produktene sine... Passer dette inn i "sjangeren"?

    Og er ikke å kaste seg inn i et dagbokprosjekt på nettet, det samme som å slippe kontrollen, på et vis? Over hva som "kommer ut"?

    Er ikke dét nettopp det spennende?

    Nå har jeg aldri lest nettdagboken din før, men det virker jo i det minste ikke som du forfekter nynazisme eller noe sånt...

    Og hvordan vet man hva som er sant, i alle de andre bloggene/dagbøkene???

    Som sagt; undring fra en utenforstående som lar seg fascinere av bloggerkulturen...

     
  • At 00:28, Anonymous Anonym said…

    Ja, det blir reklame for Lexidh her. Kanskje er det god reklame, men jeg - til forskjell fra Lexidh - er ikke redd for å fortelle andre at det finnes alternativer til mitt eget og det jeg står for. Les gjerne Lexidh sin blog, se på bilder av kattene hennes, gjør hva dere vil:) Det er bare viktig at vi alle forstår hvordan makt korrumperer og absolutt makt korrumperer absolutt. Nettdagbok bør være et sted for alle, mener jeg, men etter at Lexidh tok over stedet, er det tydelig at hun har blitt bittelitt maktsyk. Og det er forståelig. Det er ikke lett å ha innbilt makt.

    Uansett, dette er altså en temablogg. Og her skal jeg kose meg. Så kan enkelte lesere få fryde seg også. Hvis de vil.

    Men kan noen tipse meg om de andre alternativene til nettdagbok.no ?
    Lexidh skrøt veldig av dem, men jeg finner dem ikke noe sted.

    Og ja, blogfenomenet er spennende. Det er jo derfor jeg eksperimenterer.

     
  • At 11:45, Anonymous Anonym said…

    Må bare fortelle deg at hvis du vil være "jente" så må du ikke skrive så ofte om deg og din mor fordi vi jenter er ikke så flinke med å henge sammen med mødrene våres...

     
  • At 12:15, Blogger Andreas said…

    Dette stiller jeg meg helt utenforstående til. At Lexidh ikke ønsker mangfold på sin egen side er jo egentlig bare rart. Skal ikke alle finne noen blogger de er glade i på "hennes" side?

    Det er lenge siden jeg har sett på kattene hennes nå, og jeg tror heller ikke det kommer til å skje med det første..

     
  • At 12:25, Anonymous Anonym said…

    Jeg synes dette er ganske sneversynt. Så lenge du oppfyller alle kravene så burde jo det være nok?

    Nettdagbok eller ingen nettdagbok, jeg kommer til å lese bloggen din. Måten du skriver på er en fryd for øyet.

     
  • At 12:53, Anonymous Anonym said…

    Jeg har trodd at Nettdagbok var en slags webring for dagbøker hvor man kunne myse litt over hva som har blitt skrevet og velge å lese mer i de som virker interessante. Jeg syntes den bloggen her er godt skrevet og kan ikke forstå at en kattedagbok kvalifiserer mer som en "ekte dagbok" enn denne gjør.

    Jeg gidder ikke involvere meg administrativt i Nettdagbok, den oppgaven er det ikke jeg som har tatt på meg, men jeg tviler på at det var sånn de gamle pådriverne på Nettdagbok hadde tenkt at det skulle være - at en person sitter og stenger ute dagboker etter skjønn og regler som hun ikke overholder selv en gang.

    Det var det jeg hadde å melde.

     
  • At 12:59, Anonymous Anonym said…

    Hei Beathe!
    Selvfølgelig bør du få blogge under hvilken som helst identitet. De aller fleste som blogger har et nick, eller en form for psevdonym uansett, og hvem vet vel hva som er virkelig eller ikke i disse?

    Jeg ser kommentaren til Wenche her, om Lexidhs katter. Goodness. Katter er intelligente dyr, men strengt tatt er det vel Lex som skriver, er det ikke? Hva er bogus da, om jeg tør spørre?

    Stå på, for jeg tror dette på en eller annen måte vil ende i din favør. Nettdagbok er drevet av en som ikke har så mye annet å holde på med enn å klage over helsa og bosse rundt i bloggverdenen. Det får være grenser for hvor upopulær hun skal gjøre seg (jeg tror hun egentlig nyter det)

     
  • At 13:56, Anonymous Anonym said…

    Lexidh skriver på nettdagbok.no:
    Noen uskrevne regler har blitt tilføyd regelsiden (ingen ting spennende og nytt egentlig)

    Reglene som er tilføyd:
    -Du skriver en personlig dagbok. Temadagbøker vil få sin egen side med tid og stunder. Dagbøker hvor du utgir deg for å være en annen, har ett spesiellt tema eller annet har foreløpig ingen plass på nettdagbok.no, men det kommer senere! Temadagbøker som allerede er registert før denne regelen kom kan få bli hos oss i mellomtiden, men den generelle regelen er at musikkdagbøker, bokdagbøker, dyredagbøker og andre ikke skal bruke nettdagbok.no

    -Dagboken skal ikke brukes til kun å gjøre narr av eller krangle og irritere andre nettdagbokbrukere. Det er helt greit å krangle og være uenig, men dagbøker som er laget kun for dette formål er respektløst og barnslig, og har ingen plass på nettdagbok.no

    -Dagbøken fokuserer ikke sterkt på og skriver inngraverende om sex. Vi forsøker å holde siden åpen for alle aldre, uten å støte den yngre og eldre aldersgruppe. Dette er ikke for å bedrive sensur, men rett og slett for å beskytte folk mot ting de ikke vil lese. Det finnes nok andre fora for slike dagbøker.

    Nå tar det litt vel av.

    I alle tilfeller ble denne siden faktisk registrert TO ganger før disse reglene kom til, og jeg fikk ikke asyl.

    Jeg er fremdeles nysgjerrig på hvilke andre nettsteder som tilbyr samme 'tjeneste' som nettdagbok.no, og jeg er nysgjerrig på andre 'temabloger' der ute, for de virker langt mer interessante å lese i, enn flere av bloggene som er listet hos nettdagbok.no allerede.

    Liv liv liv.
    Og røre.

     
  • At 14:58, Anonymous Anonym said…

    Nei for all del, da får jo Lexidh og vennene hennes fortsette å skrive om hvor vanskelig det er å komme seg opp av sofaen og at de lager "hemlisting" og at de spiser kebabpizza til middag, da. Det er jo så jævlig interessant med tjue slike om dagen.

    Jeg vet ikke om noe optimalt alternativ til nettdagbok.no slik ståa er i dag, men det hadde vært gøy om noen tok initiativet til å lage en ny portal.

    Hadde også vært interessant å høre hva de som pleide å drive nettdagbok.no synes om dette.

     
  • At 17:16, Anonymous Anonym said…

    Hoho, selvfølgelig måtte dette skje når Lexidh tok over Nettdagbok. Stakkaren eier jo ikke noen slags evner i det virkelige liv, og må derfor misbruke enhver lille makt hun klarer å opparbeide seg på internett. Egentlig er det litt synd på henne.

     
  • At 19:40, Anonymous Anonym said…

    Hm. Dette var vel ikke helt hva vi hadde i tankene da vi overlot det administrative ansvaret for nettdagbok.no til Lexidh, som forøvrig lovet dyrt og hellig at alt skulle fortsette 'i samme ånd'. My ass!

     
  • At 21:35, Anonymous Anonym said…

    Og som en følge forsvant også jeg fra nettdagbok.no skal bare lage en liten farvell i blogen min først å la den stå som siste oppdatering på nettdagbok.no

    Etter det så får de som vil lese blogen min finne andre måter å få med seg at den er oppdatert enn via nettdagbok.no via rss f.eks.

     
  • At 14:46, Anonymous Anonym said…

    Jeg synes hele greia er ekstremt latterlig, tydelig at noen har for lite å gjøre og dermed starter en skikkelig god gammaldags skitkastingskrig. jeg er ikke enig i noe fra noen, dermed ja til nei og nei til alt. men jeg skal definitivt fortsette å lese dagboken din :)

     
  • At 16:14, Blogger Thomas said…

    Da jeg startet å skrive "Thomas M.-bloggen" for litt over et år siden, hadde jeg vært innom en myriade av blogger, på alle språk og i alle tenkelige varianter. Og det var blant annet derfor jeg begynte. Det er et spennende mangfold i blogosfæren, et mangfold som stadig vokser seg større, mer innviklet og mer spennende.

    Nå har ikke jeg lest din blogg før idag (etter å ha lest om hva som har skjedd mellom deg og regenten på Nettdagbok i andre blogger), men jeg synes det er helt utrolig at det lar seg gjøre. Ærlig talt! Hva er vitsen med blogging i det hele tatt - dersom én person av grumsete grunner kan sitte ved roret?

    Hva med at vi (i ordets videste forstand) starter en annen "liste" over norske blogger? Og på den måten kjører katte-Lexidh ut på sidelinja?

     
  • At 17:41, Anonymous Anonym said…

    Morsom debatt her. Jeg er nesten misunnelig over alle disse kommentarene du får. Vurderer jo nesten å skifte kjønn selv;)

    Uansett synes jeg det er en strålende idé å starte opp en nettside som kan fungere som alternativ til nettdagbok.no og som er åpen for alle.

    Nei til diktatur!

     
  • At 18:10, Anonymous Anonym said…

    Jeeesus. Jeg synes du skriver bra. Har vært med på nettdagbok i rundt to år, og vil ikke påberope meg å ha mer å fare med enn noen andre. Ante ikke at reglene var blitt sånn med ny eier. tatt i betraktning det generelle nivået på bloggene som allerede står på medlemslisten.

    Stå på.

    Ine ( http://www.innfall.net )

     
  • At 10:03, Blogger Mariann said…

    Hjelpe meg. Jeg har hørt så mye om nevnte diktator at jeg lurte på hvor lang tid det ville ta før det skjedde noe drastisk. Fremover kan det bli artig på nettdagbok. Jeg er definitivt med på et alternativt nettsted, til tross for manglende webkunnskap.

    Heier på deg, Beathe!

     
  • At 09:06, Anonymous Anonym said…

    For ei fitta. Unnskyld ordbruken. Får jeg bloggen vår kastet ut av nettdagbok.no nå?

    Hvem starter ny side? Vennligst gi beskjed (kanskje som "oppdatering" på nettdagbok.no?), når det kommer et alternativ.

    Gi meg en inkluderende side, ikke en ekskluderende en.

    Har forresten litt peiling på webdesign (grafikk og CSS), og en dråpe PHP. Bare sånn hvis det skulle være kompetansekrise:P

     
  • At 12:38, Blogger Mariann said…

    Hvor ble du av? Lot du Lexidh vinne allikevel?

     
  • At 10:32, Anonymous Anonym said…

    "All reklame er god reklame?" Not. Dette medfører IKKE riktighet. Folk kan tenke selv (enda Lex ikke tror at andre enn henne kan tenke, og undervurderer sine medmennesker til de grader).

    Dere glemte syting og klaging. Lexidh og hånddukkene hennes er mestere i sutring og surving.

     
  • At 09:18, Anonymous Anonym said…

    Ha er dette for slags syk debatt? Frem til nå har jeg holdt kjeft og latet som ingenting, men nå er det faen meg nok. Lexidh har drevet ED i snart 5 år på FRIVILLIG basis. Hun opprettet siden for sin egen del i utgangspunktet og har vært snill å innvolvere flere underveis. Alle som har fått komme inn på siden har vært fullstendig klar over reglene som gjelder og har rettet seg etter disse, uavhengig av hvorvidt dette legger begrensninger på ytringsfriheten. Herregud, jeg ville heller ikke sluppet noen inn i mine områder som oppførte seg sånn som deg. Bli voksen og ikke sitt her og surv over Lexidh og Antiqueen som en annen drittunge. Slutt og lek psykopat og få deg et liv.

     
  • At 09:23, Anonymous Anonym said…

    Ha er dette for slags syk debatt? Frem til nå har jeg holdt kjeft og latet som ingenting, men nå er det faen meg nok. Lexidh har drevet ED i snart 5 år på FRIVILLIG basis. Hun opprettet siden for sin egen del i utgangspunktet og har vært snill å innvolvere flere underveis. Alle som har fått komme inn på siden har vært fullstendig klar over reglene som gjelder og har rettet seg etter disse, uavhengig av hvorvidt dette legger begrensninger på ytringsfriheten. Herregud, jeg ville heller ikke sluppet noen inn i mine områder som oppførte seg sånn som deg. Bli voksen og ikke sitt her og surv over Lexidh og Antiqueen som en annen drittunge. Slutt og lek psykopat og få deg et liv.

     
  • At 02:46, Anonymous Anonym said…

    hvorfor ikke:)

     
  • At 08:46, Anonymous Anonym said…

    This is my first post I'd like to thank you for such a terrific made forum!
    I was sure this would be a nice way to make my first post!

    Sincerely,
    Sage Brand
    if you're ever bored check out my site!
    [url=http://www.partyopedia.com/articles/bachelorette-party-supplies.html]bachelorette Party Supplies[/url].

     
  • At 05:57, Anonymous Anonym said…

    I inclination not acquiesce in on it. I over nice post. Especially the appellation attracted me to read the unscathed story.

     
  • At 03:13, Anonymous Anonym said…

    Nice dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.

     
  • At 06:21, Anonymous Anonym said…

    Brim over I acquiesce in but I about the post should secure more info then it has.

     
  • At 16:29, Anonymous Anonym said…

    Easily I to but I think the brief should acquire more info then it has.

     
  • At 08:18, Anonymous Anonym said…

    [B]NZBsRus.com[/B]
    Lose Laggin Downloads Using NZB Files You Can Quickly Search Movies, Console Games, MP3 Albums, Software and Download Them at Fast Speeds

    [URL=http://www.nzbsrus.com][B]NZB Search[/B][/URL]

     
  • At 11:43, Anonymous Anonym said…

    Naja, ob das alles so richtig ist..

     
  • At 06:18, Anonymous Anonym said…

    Hi
    Very nice and intrestingss story.

     

Legg inn en kommentar

<< Hjem