Hvis jeg var Beathe

tirsdag, november 01, 2005

Jeg har en tanke og den er min

Tittelen sier ikke alt, for den sier ingenting, det vil si intet mer enn at jeg har en tanke og at denne tanken er min. For det er jeg som har tanken og derfor er den min, og fordi jeg er den jeg er, vil jeg beholde tanken for meg selv, slik at den fortsetter å være min og bare min, men jeg skal avsløre så meget som at den er fin, uendelig fin, og ubegrenset i sin bredde, men likevel ikke fullt så vid at den løses opp i et løst drømmende fantastisk delir, men som altså i stedet er en rasjonell og fornuftig og grensesprengende tanke, for det er den vitterligen. Grensesprengende. I mitt univers er den i det minste det, og videre vil jeg avsløre så meget at den betyr mye for selve definisjonen av dette univers som jeg da kaller mitt eget, og hvor jeg har det fint, så fryktelig fint.

Tanken er altså min.

Og fordi tanken er min og veldig fin, fylles jeg av en glede jeg ikke kan noe for at jeg må dele. Og jeg deler den slik:

I. Usaklig Glede

Et lite høstblad landet på mitt bryst
jeg forsto så lite, men jeg følte lyst
virilitet er ikke høstens vaskeseddel,
men vi leser for mye inn i en tøddel,
for følelsen av tomhet er tung å bære,
og av intet er det intet å lære.

II. Saklig Glede

Berør meg, berør meg
slik du har gjort det før.
Vis meg, fortell meg,
alt det du egentlig gjør.
Nei, vent, la meg si det:
Du bringer frem i meg
min aller beste side!

III. Glede

Jeg er glad og jeg trenger ingen god begrunnelse, for jeg føler bare glede.

Åh, hvis jeg var Beathe!