Hvis jeg var Beathe

mandag, mars 28, 2005

Over skyene

Da er vi her da. Mandag eller andre påskedag om du vil. Jeg tenkte på en ting i går, som jeg syntes var rimelig morsomt, nemlig at andre påskedag alltid kommer på en mandag, som en logisk følge av at skjærtorsdag nødvendigvis må falle på en torsdag, ikke veldig ulikt langfredag som alltid lander på fredag. At det var morsomt, forstår jeg fremdeles, men jeg ler meg kanskje ikke ihjel av det. Jeg smiler søtt i det minste, og det er ikke galt bare det.

Om noen timer skal jeg sette meg inn i et fly. Broren min kunne ha fortalt meg akkurat hva slags fly det er, hvem som har bygget det, når det ble bygget, hvor langt det kan fly med full tank og så videre i det uendelige. Han elsker fly og han stjeler slike kort du finner i lommen foran deg på flyet, Safety Cards som de så fint heter på engelsk. Det er visst flere som ham der ute. Men jeg har i hvert fall sluttet å hjelpe ham, for det første fordi jeg får noia av å stjele slike kort, men også fordi han rett og slett har så mange nå at han ikke lenger har bruk for de kjedelige norske kortene, i hvert fall ikke før de endrer logo fra Sas eller Braathens til Sas-Braathens. Eller noe sånt. Jeg husker ikke; spør broren min:)

Jeg skal altså hjem igjen, til et eller annet sted i Møre og Romsdal hvor jeg går på skole og skal leve i min vante hverdag, langt vekk fra hovedstadens kjas og mas, som jeg jo kommer til å savne - utvilsomt. Likevel tror jeg det altså blir godt å komme hjem til seg selv igjen, alene i stillheten, for så å møte alle klassekamerater igjen.

Og hvis jeg er heldig, kan det jo hende at det i løpet av månedene frem til sommerferien, vil være en gutt eller to som forsøker å gjøre meg lykkelig, for eksempel ved å komme bort til meg på dansegulvet og hviske inn i øret mitt: Jeg har avlyst alle avtaler, la oss nyte kvelden sammen.

Ja, jeg tror jeg har fine, sommerlige tider i vente. Gi meg lykke, gjør meg paff!

Åh, hvis jeg var Beathe!

4 Kommentarer:

  • At 01:10, Anonymous Anonym said…

    Jeg støtter deg i debatten som raser, jeg asså, men...

    Forstår du at disse dagboksnuppene blir bittelitegrann snurt på deg også? Er ikke enig med miss L i at du trakasserer halve befolkningen, for jeg tilhører den, og føler meg IKKE uthengt på noe som helst måte, men likevel...

    Du trår jo rett opp i bedet til disse "ligge på sofaen og kose med den fantastiskeste kjærsten i hele verden og som jeg savner etter 10 minutters fravær"-tuppene og legger frem en tolkning av det de driver med (ingenting, iflg deg) som de nok oppfatter som ganske nedlatende og sårende.

    Jepp, jeg får også nok av det som kun handler om å stå opp og legge seg, hverdager, middager, forhold og barn (og noe av det er minst like mye temadagbøker som din) - alt jeg sier er at jeg plutselig leste ditt første innlegg gjennom brillene til dem som ikke helt har sansen - og kan se at det kanskje virker noe krasst...? Dersom man ikke tar humoren i det, selvsagt!

    Du henger dem jo ut "i deres egen stue" på et vis...

    Når det er sagt; jeg fryder meg over det du skriver, og jeg er i mot sensur, innenfor rimelighetens grenser!

     
  • At 11:30, Anonymous Anonym said…

    Debatten som raser er for meg - i likhet med påsken - passé. Debatten raste muligens, men de som engasjerer seg i den nå, får gjøre det. Det er opp til den enkelte om de vil lese denne bloggen eller ikke.

    Det er trist om noen føler seg støtt av at jeg, i dine ord, ikke driver med noe som helst. Dette er min hverdag. Dette er mine ord. Ingen kan ta dem fra meg, såvidt jeg vet.

    Dagboksnupper som føler seg snurt, kan jo blokkere adressen fra nettleseren sin og skrive om katter og mus et annet sted, så kan jeg på min side blokkere de adressene fra min nettleser.

    Verden er faktisk rettferdig. Når det er sagt, så skinner solen og jeg har forsovet meg, og nå skal jeg ut og smile med mitt opplagte ansikt.

     
  • At 23:36, Anonymous Anonym said…

    Når du skrev om "glade jenter i 20-årene som skriver om ingenting" (eller noe sånt, tilgi meg om jeg siterer deg feil), så fikk jeg bare en liten feeling av hvilke dagbøker du "parodierer", og det regner jeg med at et par av skribentene også fikk; særlig tatt i betraktning av hvem som reagerte mest. Og plutselig kunne jeg også se det fra deres synsvinkel.

    Nei, ingen kan ta fra deg ordene dine. Og jeg kommer til å fortsette å lese dem. Jeg skal derimot ikke mase mer om dette. Nyt solen, Beathe!

    PS: Dette hadde vært enda kulere om vi ikke hadde fått vite så mye om hvem/hva du egentlig er:)

     
  • At 16:12, Blogger Unknown said…

    Vous avez un blog très agréable et je l'aime, je vais placer un lien de retour à lui dans un de mon blogs qui égale votre contenu. Il peut prendre quelques jours mais je ferai besure pour poster un nouveau commentaire avec le lien arrière.

    Merci pour est un bon blogger.

     

Legg inn en kommentar

<< Hjem